20. toukokuuta 2012

Suu auki!

En oo koskaan oikein ollut innokas hammaslääkärissä käyjä, varsinkaan teini-ikäisenä ja sen jälkeen. Ala-asteella mun hampaista löydettiin reikä jos toinenkin jokaisen hammastarkastuksen yhteydessä ja yläasteella mulla oli pakko käydä parin kuukauden välein hammaslääkärissä kun minulla oli oikomisraudat. Hammaslääkärissä käynnit olivat siis miulle erittäin tuttua. Mutta jotenkin mulle on kuitenkin jäänyt kammo, varsinkin niistä pelottavista äänistä! Olenkin siis yrittänyt välttää hammaslääkärissä käyntiä ja mennyt hammaslääkäriin vain jos on ihan pakko, eli hammassärkyisenä.

Haminassa asuissani jouduin käymään parikin kertaa hammaslääkärissä. Ja kun viimeisimmän kerran kävin Haminassa hampilekurilla, mulla oli tuomiona juurihoitoa yms. mukavaa. Noh, mulla sattui sitten tulemaan muutto Ouluun siinä kesken hoitojen, joten tietenkin jouduin perumaan kaikki ajat. Ja minä tyhmä en silloin sitten Oulussa jatkatuttanut hoitoja. Mutta eipä mun tarvinnutkaan kärsiä kamalista säryistä ennen kuin vasta viime keskiviikkona.

Keskiviikkona alkoi ensin päätä särkemään ja hetkeä myöhemmin alkoi hammasta vihlomaan ihan älyttömästi. Oli kuitenkin jo ilta ja en halunnut lähteä OYSiin päivystykseen niin otin särkylääkkeen. Hammas lopetti vihoittelun ja olin jo innoissani. Melkein koko torstain sain olla ilman särkyjä, kunnes kipu tuli taas nurkan takaa. Siinä vaiheessa päätin, että pakko mennä hammaslääkäriin. Ja koska en halunnut lähteä päivystykseen, niin särkylääkkeiden voimin sinnittelin perjantaihin. Perjantaina soitin hammaslääkäriin heti kun ajanvaraus aukeni ja sainkin ajan jo kello 9:00. Ei siis muuta kuin kohti hammaslääkäriä.

Kerroin hammaslääkärille, että mulla on pienonen hammaslääkäripelko. Tuntui ymmärtävän ja kertoilikin sitten koko ajan mitä tulee tapahtumaan. Parit puudutuspiikit, röntgen, hampaan poisto ja toisen hampaan paikkaus. Ja nyt en kyl valehtele kun sanon että kokemus oli lopulta aika miellyttävä. Ei ne äänet ollutkaan kamalat ja mikään ei käyny kipeetä! Meinasin jopa nukahtaa siihen tuoliin..

Nyt mulla on sitten tosiaan vasemmalta alhaalta yks hammas poistettuna (se viimonen jos ei piilossa olevaa viisausta lasketa) ja yhessä hampaassa väliaikanen paikka. Sain uuden ajan syksylle, jolloin sitten katsotaan mitä tuolle paikatulle hampaalle tehdään.

5 kommenttia:

  1. Hei vau! Sait saman päivän aikana sellaisen kiire ajan että sulle Oikeasti tehtiin jotain siellä! Meillä menee monta kuukautta jos tarvitsee varata hammaslääkäriin aika. Mutta onhan se totta että tilanteessasi se kaipasi kiireellistä korjausta.

    Hyvä kuulla että ei ollutkaan enää niin kamalaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie käytin taikasanaa "särkee" niin sen ansiosta sain noin nopeesti ajan. Jos oisin vaa sanonu että tartten ajan hammaslääkäriin, niin ois menny varmaan syksylle että oisin saanu ajan suuhygienistille joka tarkistaa tarttenko aikaa hammaslääkärille ja sit viel monta kuukautta odottelua että saa ajan hammaslääkärille.

      Poista
  2. Asiat joita pelkään: hammaslääkäri ja ampiaiset.
    En mene lähelle kumpaakaan vaikka maksettais...tai no jos nukutukseen asti päästäis sillä summalla ni sitte :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nukutuksessa mieki haluaisin suuni ihan loppuun asti laittaa kuntoon, mutta kun maksaa hieman liikaa. Saa varata ainakin tonnin rahaa. Ehkä joskus jos rikastun.. ja jos mä uskallan mennä hammaslääkäriin, ni uskallat sinäkin! ;D

      Poista
  3. Katotaan sit ku alkaa sattumaan ni meenki...ei ainakaan vielä mikään paikka kolota :D

    VastaaPoista

Kommentit tervetulleita. Muistathan kuitenkin, että jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin silloin voi hyvin olla myös hiljaa. :)

Sanavahvistus käytössä kaikissa kommenteissa ja yli 28 päivää vanhoissa teksteissä kommentit tulevat näkyviin heti kun olen ne hyväksynyt.