19. lokakuuta 2014

Hyvinvointi ja sen parantaminen

Saimme jokin aika sitten koulussa tehtäväksi tehdä itsellemme (työ)hyvinvointisuunnitelma. Meidän tuli miettiä terveyden, liikkumisen, ravinnon, opiskelun, levon ja perhe-/ihmissuhteiden kautta omaa hyvinvointiamme ja tehdä jokaiselle osa-alueelle tavoitteita. Meidän tuli palauttaa suunnitelma opettajalle ja koska sain hyvän palautteen omastani, ajattelin jakaa sen kanssanne.

Oma (työ)hyvinvointisuunnitelmani


Terveys

Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi. Vaikka ylipainoa on enemmän kuin tarpeeksi, niin en koe itseäni siltikään sairaaksi. Suvusta kyllä löytyy kaikki mahdolliset sairaudet, on diabetesta, korkeaa kolesterolia, verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Olen kuitenkin siinä onnellisessa asemassa, että itseäni ei nuo sairaudet vielä ainakaan ole päässyt vaivaamaan.

Tavoitteet
  • Liikunnan lisääminen
  • Ruokailutottumusten muuttaminen
  • Laihduttaminen!

Liikkuminen

Tällä hetkellä liikkuminen on enimmäkseen vain hyötyliikuntaa ja sekin aika minimissä. Kävely bussipysäkille että pääsee kulkemaan kodin ja koulun väliä. Aina kun mahdollista, eli olen yksin lähdössä jonnekin, pyöräilen tai kävelen kauppaan, kavereiden luokse, .. mutta sitä tapahtuu valitettavan harvoin.

Vielä viime keväänä kävin kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla SATSilla, mutta siinä vaiheessa kun SATSin tilalle tuli Fressi, lopetin jäsenyyden. Olen kuitenkin miettinyt, että lähtisin nyt taas jollekin salille. Pitäisi vain jostain löytää sellainen sali, jossa hinnat eivät olisi kovin kamalat, ja aikataulullisesti ryhmäliikuntatunnit sopisivat päivän kulkuun. Ja toki sellainen, minne olisi helppo kulkea, ettei käynnit jäisi vähiin koska vaikea mennä.

Tavoitteet
  • Kuntosalille, hop!
  • Onko se aina pakko bussilla kulkea koulussa? Miten jos aloittaisin pyöräilyn?
  • Tai mitä jos alkaisin heräämään vähän aikaisemmin ja tekisin noin 30 minuutin kävelylenkin? Esim. 3 kertaa viikossa?

Ravinto

Arkisin syön 5-6 kertaa päivässä. Aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Aamun välipala riippuu siitä, että muistanko sen ottaa mukaan. Pyrin pitämään aterioiden välin suhteellisen lyhyenä, mielellään alle 4 tuntia mutta kuitenkin vähintään 2 tuntia.

Viikonloppuna ateriarytmi onkin sitten ihan eri, johtuen siitä että tulee nukuttua pidempään ja ei huomaa niin helposti ajan kulua. Syön kuitenkin aina aamupalan, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan, sekä tarpeen mukaan pienen välipalan.

Ravinnon pyrin pitämään monipuolisena. Hiilihydraattilähteinä juuresten, kasvisten ja vihannesten lisäksi otan täysjyväisenä pastana, kaurapuurona, ja jos syön leipää, on se pääsääntöisesti joko itsetehtyä tai ruisleipää. Suosin lähellä tuotettua ruokaa ja pyrin myös mahdollisuuksien mukaan ostamaan ruuan luomuna. Eineksiä välttelen niin paljon kuin mahdollista, joskus niitä kuitenkin tulee ostettua (maksalaatikko, pinaattikeitto).

Tavoitteet
  • Vähentää rasvaa (vaikka voita ja kermaa ei kyllä mikään voita ruuan teossa)
  • Muistaa ottaa se aamun välipala mukaan
  • Muistaa pitää ateriarytmi myös viikonloppuna aisoissa


© Kim / Arthlete

Opiskelu

Opiskeluun käytän päivittäin aikaa noin 8-9 tuntia, joista koulussa 7. Etäpäivinä opiskelu jakaantuu helpommin useampaan osaan ja saatan käyttää opiskeluun aamulla 3 tuntia, parin tunnin tauko ja iltapäivällä tunnin tai kaksi. Toki riippuu paljon myös siitä, millaisen tehtävän olemme saaneet etäpäivälle, että kauanko vietän aikaa opiskelujen parissa silloin. Pahimmassa tapauksessa saatan myös venyttää etäpäivän koko viikonlopun kestäväksi, pitäen todella pitkiä taukoja välillä.

Tavoitteet
  • Etäpäivä on etäpäivä, ei etäviikonloppu
  • Pyrin minimoimaan etäpäivinä kaikki häiriötekijät, esim. en poistu kotoa ennen kuin kouluhommat tehtynä, lounas sellainen jonka tekemiseen ei mene kauan


Lepo

Nukun arkiöisin 7-8 tuntia, viikonloppuisin helposti jopa 10 tuntia. Arkisin opiskeltuani riittävästi lepään sohvalla, katselen televisiota, luen kirjaa, neulon, kuuntelen musiikkia. Arkisin pyrin menemään sänkyyn viimeistään kymmeneltä ja luettuani hetken kirjaa, alan nukkumaan. Herään koulupäivinä 6.15. Päiviin sisältyy siis todella paljon lepäämistä.

Tavoitteet
  • Nukkumaan viimeistään klo 22.30, jolloin saan nukkua 7,5 tuntia (uni jakaantuu 1,5 tunnin sykleihin → en herää kesken unen)
  • Osan lepoajasta voisin hyvittää liikkumiselle

Perhe/ihmissuhteet

Pyhitän osan vapaa-ajastani pitääkseni huolta ihmissuhteista. Asun tällä hetkellä kaksin mieheni kanssa, joten hänelle tulee pyhitettyä suurin osa. Muista ihmissuhteista pidän huolta puhelimitse, käymällä kylässä, tapaamalla kaupungilla, Internetin välityksellä ja toki koulussa/töissä.

Tähän kohtaan en keksi mitään tavoitteita, sillä mielestäni tässä ei ole mitään parannettavaa.


Nyt tuo suunnitelma pitäisi vain ottaa käyttöön. Oletteko te tehneet itsellenne hyvinvointisuunnitelmaa?

11. lokakuuta 2014

Linja-autossa onpi tunnelmaa..

Olen melkein koko ikäni käyttänyt julkista liikennettä liikkuessani paikasta toiseen kaupungin sisällä. Tällä hetkellä kuljen bussilla kodin ja koulun väliä.

Kesällä Oulun seudun julkinen liikenne koki muutoksen. Tuon muutoksen takia joudun nykyään vaihtamaan bussia keskustassa. Onneksi kouluun päin mentäessä vaihtaminen sujuu suht näppärästi, sillä hyvällä onnella se bussi jolla loppumatkan koululle matkustan, tulee heti perässä. Joskus tosin odottelen muutaman ylimääräisen minuutin, mennäkseni kouluun toisella bussilla. Pääsen siis keskustasta koululle 4 eri linjalla :D

Kotiin päin matka taas ei aina sujukaan yhtä helposti. Jos lähden koululta ns. väärään bussiin, joudun keskustassa pahimmillaan odottamaan 30 minuuttia kotiin tuovaa bussia. Onneksi keskustassa on sisätiloja minne mennä lämmittelemään, ajatellen tulevaa talvea.

Mutta, se päälimmäinen syy tämän postauksen kirjoittamiseen on kanssamatkustajat!

Minut on opetettu pienestä pitäen kohteliaaksi matkustajaksi. Päästän aina vanhukset ensimmäisenä bussiin. Ruuhkabussissa mieluummin itse seison jos saan sillä turvattua vanhukselle istumapaikan. En turhaan varaa laukulla viereistä istumapaikkaa. Jos istun ikkunapaikalla ja vieressäni istuu joku kun olen jäämässä pois, sanon kohteliaasti "Anteeksi, jään seuraavalla pysäkillä pois.". Käytäväpaikalla istuessani ja ikkunapaikalla istuvan jäädessä pois, nousen seisomaan käytävälle antaakseni tilaa poistua.

Edellä mainituista syistä, melkein päivittäin niskakarvani nousevat pystyyn, sillä kaikki matkustajat eivät ole läheskään yhtä kohteliaita. Pahiten ne niskavillat nousee aikuisten kohdalla!

Olen monta kertaa joutunut seisomaan ruuhkabussissa, koska pitäähän sen pienen käsilaukun saada ihan oma paikka. Sitä ei ole siirretty vaikka kohteliaasti yrittänyt pyytää. Ei edes vanhuksien pyytäessä. Ikkunapaikalta lähtiessä ei sanota mitään, vaan oletetaan käytäväpaikalla istuvan lukevan ajatuksia ja siirtyvän automaattisesti. Jos käytäväpaikalla istuva ei väistä, rynnitään sylin kautta pois. Sitten on nämä, jotka eivät siirry senttiäkään käytäväpaikalla istuessaan kun ikkunapaikalta lähtee pois ja tämä pois lähtijä maininnut kohteliaasti hyvissä ajoin, että jää pois.

Oikeesti hei, onko se niin vaikeeta aukasta se suu ja sanoa edes anteeksi kun on jäämässä pois? Tai onko se niin vaikeeta ottaa se laukku/reppu syliin matkan ajaksi? Tai antaa tietä poisjääville?

Onneksi kuitenkin näkee niitä kohteliaitakin kanssamatkustajia.

6. lokakuuta 2014

Bloggaajien miitissä

Liityin jokin aika sitten oululaisten bloggaajien omaan FB-ryhmään kuultuani ryhmästä Sitan blogissa. Ryhmässä järjestellään erinäisiä tapaamisia ja viime lauantaina pidettiin miitti Sitan luona.

© Mette

Meitä oli paikalla reilusti yli 20. Ryhmäkuvan ottovaiheessa Tania oli jo valitettavasti joutunut lähtemään migreenin takia pois, ja Mette seisoskelee kameran takana, joten ihan kaikki ei siis kuvassa näy.

Miitti kuitenkin alkoi klo 17, mutta olin paikalla jo vähän etuajassa. En kuitenkaan ollut ensimmäisenä paikalla vaan alaovella oli jo odottelemassa ainakin Jarno, Tania, Reetta.. äääää, sori en muista kaikkia :D ja pian paikalle tuli myös muitakin. Sita tuli sitten tasan klo 17 aukaisemaan oven ja päästiin sisälle lämmittelemään ja laittelemaan herkkuja pöytään. Tiina oli tullut jo vähän aiemmin paikalle ja oli tehnyt todella herkullista salaattia.

Ja ne herkut..

Omnomnom~

Tarjoilut hoidettiin siis nyyttärimeiningillä ja tarjolla oli sipsejä, suklaaleivoksia, sushia, pastasalaattia, suklaata, karkkia, .. lisäksi illan aikana herkut lisääntyi kun muutamat maijamyöhäiset tulivat paikalle. Nuo suklaalevyt ja irtokarkit olivat sponsored by Cloetta, eli tulleet Sitalle suoraan. (Mäkin haluan karkkia postissa! :D)

Cloettan lisäksi iltaa sponsoroi myös Lumene, lahjoittamalla jokaiselle vieraalle Natural Code ripsarin ja luomivärin.

Suloisia pieniä pussukoita~

Noissa pusseissa oli eri värisiä luomivärejä ja niistä jokainen sai valita haluamansa. Valitettavasti valaistus ei vaan ollut mikään paras ja katsoin omani värin hieman väärin. Olin ottavinani harmaa-mustan, mutta olikin sinisävyinen ja se ei ehkä ole paras mun silmille/iholle. Ripsari kuitenkin tulee käyttöön, entinen alkoikin olemaan jo huonossa kunnossa.


Syömisten ja lahjusten jaon ohessa tehtiin tutustumiskierros ja oi että mä tunsin siin vaihees itteni vanhaks! :D Mä siis olin kirjaimellisesti porukan vanhin, keski-ikä oli jotain 23 ehkä. Tajusinpa myös siinä samalla, että mulla on blogihistoriaa takana jo kunnioitettavat 12 vuotta! Tämän blogin kanssa siitä ajasta ollut 5 vuotta. En kuitenkaan antanut tuon ikäeron haitata enkä myöskään sen, etten tuntenut ketään kunnolla entuudestaan. Juttelin rohkeasti kaikkien kanssa jotka antoivat mulle suunvuoron ja jos nyt ylipäätänsä oli mitään sanottavaa. Harmi vaan kun ihan kaikkien kanssa en päässyt juttusille. Ehkäpä seuraavalla kerralla sitten..?

Ilta päättyi mun osalta joskus 22 aikaan kun muiden alkaessa miettiä lähtöä kaupunkiin, lähdin minä kotiin. Iltaa sponsoroi vielä myös 1bar ja siellä olisi saanut ilmaisen juoman. En kuitenkaan baareissa kovin hyvin viihdy, niin päätin jättää väliin.


Kiitos Sita kun järjestit miitin! Ja kiitos kaikille ihanille tytöille ja Jarnolle kivasta illasta! ♥

3. lokakuuta 2014

Paranoid Android?

Kaksi vuotta sitten ostin Windows Phonen, Lumia 710. Alkuun se tuntui kivalta, mutta sitten alkoi tympäisemään kun melkein kaikkien sovellusten joita olin asennellut puhelimeen, niin alkoi loppumaan. Tai vaihtoehtoisesti jotain sovellusta ei puhelimeen saanut lainkaan. Ainakin vuoden haaveilin uudesta puhelimesta ja nyt vihdoinkin...


Viikon verran vertailin eri puhelimia, ainoa mikä oli kaikissa yhteistä, niin käyttöjärjestelmänä Android. Kyselin myös käyttökokemuksia ja kaikista parhaimmat kommentit tulivat LG Google Nexus 5'stä. Sitä olin jo muutenkin katsellut eniten sillä silmällä, ihan vain koska siinä Android on niin puhdas kuin olla voi. Ei mitään turhia sovelluksia, joita mm. Samsungin Android-puhelimet on täynnä.

Tänään olenkin sitten koko iltapäivän ja illan koittanut tutustua Nexusiin/Androidiin ja kyllähän tuo totuttelua vaatii. Sovelluksiakin olen asennellut ja nykyään miut löytää myös Instagrammista.

Onko siellä muita jotka ovat siirtyneet (Windows Phonesta) Androidiin viime aikoina?