1. marraskuuta 2012

Hairstory

Vihdoin ja viimein saan aikaseen tän tekstin kirjoittaa. Johan mie jo joskus kesällä, ellei jo keväällä, tän aiheen keksinyt kommentoidessani B for Blackened-blogiin. Ja ehkä tämä idea ollut mielessä aikaisemminki jo, mutta ei vain ole tullut kirjoitettua.

Ja mikä juttu? No mun hiukset ja niiden historia! :D

Ihan vastasyntyneenä mulla oli mustat ja pitkät hiukset. Olinkin kuulemma ollut enemmänkin näyttelyesine kuin vastasyntynyt vauva synnärillä. Kuulemma neuvolassakin oli ihmetelty kun oon niin tumma ja äiti vaalea, mutta sitten kun olivat nähneet isän ekan kerran, niin tajusivat mistä mun hiusten tummuus johtuu. Mun isällä kun oli tummat hiukset.

Merja, 1-vee (-84)

Mun hiukset kuitenkin alkoi vaalenemaan ja 1-vuotiskuvassa näettekin, että ne oli jo vaalean ruskeat ja älyttömän pitkät. Toi kuva ei ole kyllä mikään maailman paras, mutta parempaakaan ei ole tarjolla. Olen syntynyt ajalla jolloin kamerat käyttivät vielä filmiä ja digikameroita ei ollut tarjolla. Ja tämä kuva otettu monia vuosia sitten huonolla digipokkarilla, ellei jopa huonolla kännykkäkameralla.

Perhospaita ♥

Tämä kuva taas on otettu kun olin hoidossa päiväkodissa. Ikää 4 tai 5. Ja mulla hiukset vain vaalenee. Ihan vaaleimmillaan mun hiukset on tainnut olla joskus ala-asteen 4-5 luokalta aina siihen asti kun aloin täysi-ikäisenä värjäämään hiuksiani.

4. luokan koulukuva

Joskus 19-vuotiaana tosiaan aloin värjäilemään hiuksiani ja milloin väri oli musta, milloin punainen, milloin mitäkin. Yleensä se kuitenkin oli tumma. Välillä jouduin jopa käyttämään enemmän kuin tarpeeksi vaalennusaineita, jotta saan jonku tietyn värin kunnolla näkyviin. Tätä tapahtui siis yleensä silloin kun halusin olla punapää. Jossain vaiheessa kuitenkin kyllästyin vaihtelemaan väriä ja päädyin värjäämään hiuksiani ruskeaksi.


2008

2009 keväällä värjäsin hiukseni suklaanruskeaksi. Siitä mulla ei ole valitettavasti kuvatodistetta, mutta ei se paljoa eroa tuosta 2008 kuvasta. Se on kuitenkin viimeinen kerta kun mun päähän laitettiin väriä. Päätin nimittäin sitten jossain vaiheessa, että haluan oman luonnollisen värini takaisin. Viimeiset 3 vuotta olen siis ollut hiuksiani värjäämättä ja ei kyllä kaduta lainkaan tuo päätös. Blondina on kiva olla ;D

En kuitenkaan ole saanut sitä samaa vaaleutta takaisin mikä mulla ennen värjäysrumbaa oli. En tiedä sitten, että olisiko tapahtumassa luonnollinen tummuminen tjtn..? Ja yksi mysteeri mikä mun hiuksiin liittyy, niin mulla on ollut aina muutama ihan ylipaksu ja vahva hius, jotka on ollut tummia. Vaikka ne ois nyppiny veks, niin tilalle kasvanu uus tumma hius. Outoa.

Mysteereiden lisäksi mun hiuksissa on myös ärsytyksiä: luonnonkiharuus sekä erittäin voimakas pyörre, joka estää mua leikkauttamasta otsatukkaa. Jos leikkauttaisin otsatukan, niin osa otsatukasta olisi pystyssä. Been there done that! Pyörteen takia mulla siis onkin aika usein jakaus oikealla puolen. Ja tuosta luonnonkiharuudesta.. Sometimes I love it and sometimes I hate it. Onhan se kiva, että hiukset kihartuu kun käy suihkussa ja sen jälkeen vähän käsn rytistelee. Mutta kun mun hiukset ei tartte edes suihkua jotta ne kihartuu. Myös tarpeeksi kostea ilma, niin hiukset on kiharat. Tän takia en koskaan edes viitsi suoristaa hiuksia. Ei ne kuitenkaan pysy suorana.


Tulikohan tästä tarpeeksi sekava postaus..? :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit tervetulleita. Muistathan kuitenkin, että jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin silloin voi hyvin olla myös hiljaa. :)

Sanavahvistus käytössä kaikissa kommenteissa ja yli 28 päivää vanhoissa teksteissä kommentit tulevat näkyviin heti kun olen ne hyväksynyt.