13. helmikuuta 2013

Irtiotto arjesta

Jakella jäi viime kesänä pitämättä kaks viikkoa lomaa. Kun tuli tieto siitä, että mun työt ei tule Konffalla jatkumaan, niin mietittiin josko Jake ottaisi ja pitäisi ne kaksi viikkoa lomaa nyt kun minäkin olen kotona. Viime perjantaina sitten Jakella oli viimeinen työpäivä ennen lomaa. Lauantaina sitten lähdettiin Pihtiputaalle mun siskon tykö ja oltiin siellä yötä. Sunnuntaina matka jatkui ja suuntana oli Nurmes ja Sokos Hotel Bomba.

Ei olla mitään suuria ns. isojen teiden faneja, joten ajettiin niin Pihtiputaalle kuin Nurmekseen pienempiä teitä pitkin. Eli Pihtiputaalle mentiin reittiä Oulu - Oulainen - Ylivieska - Sievi - Pihtipudas ja Nurmekseen Pihtiputaalta ensin Keiteleentietä pitkin Pielavedelle ja sitten 77 tietä pitkin Nurmekseen. Kotiin taas tultiin reittiä Nurmes - Sotkamo - Muhos - Oulu.

Mutta tosiaan, sunnuntaina lähdettiin 11 aikaan ajamaan kohti Nurmesta ja saatiin ajella aikasta rauhassa koko matka. Suht vähän oli liikennettä.

Pienemmät tiet on ♥

Pihtiputaalta lähtiessä sää oli mitä mainioin. Aurinko paistoi ja oli mukava ajella lumisia teitä pitkin. Jossain Maaningan paikkeilla sitten sää alkoikin muuttumaan ja lumisateet alkoivat. Ensin lunta tuli ihan nätisti, mutta siinä vaiheessa kun Nurmekseen päästiin, sitä tuli niin paljon että hyvä jos näki missä tie menee.

Maaningan jälkeen sää muuttui vain pahemmaksi ja pahemmaksi..

Oltiin Nurmeksessa joskus puoli kolmen aikaan ja vaikka virallisesti check-in alkaa vasta klo 15, oli meille jo huone valmiina. Vaikka oltiinkin varattu 2 hengen huone, niin saatiin ns. perhehuone. Noita kuvassa olevia tikkaita pitkin siis pääsi parvelle, jossa oli kaksi lisävuodetta. En kyllä uskaltais kiivetä sinne parvelle, sen verran jyrkät noi tikkaat. Viidennellä portaalla vissiin uskaltauduin käymään :D

Hotellihuone

Sunnuntai meillä meni oikeastaankin vain lepäillessä hotellihuoneessa. Käytiin kuitenkin syömässä Bomba-talossa ja nautittiin siellä karjalaisen noutopöydän antimia. Oli hyvää.

Maanantaina sitten kun sää oli hieman parempi, niin käytiin kävelyllä Bomban alueella. Niille jotka ei tiedä, niin Bomba-talo ja Bomban karjalaiskylä on kunnioitus Karjalasta Suomeen muuttaneille ja karjalaiselle kulttuurille. Bomba-talo on tarkka kopio Suojärvellä sijainneesta Bombinin talosta. Talon ja kylän rakennus aloitettu -74 ja avattu yleisölle neljä vuotta myöhemmin. Karjalaiskylästä löytyy Bomba-talon lisäksi mm. mökkejä joihin voi majoittua jos ei halua hotellihuoneessa majoittua ja Safari-talo, jossa on alueen ohjelmapalvelut ja välinevuokraus sekä matkamuistomyymälä. Bomba-talosta löytyy ravintola ja kokoustiloja.

Bomba-talo tuolla takana.. Lähempää en tajunnut kuvaa ottaa :/

Käytiin myös hotellin/kylpylän takana kävelemässä ihania maisemia ihastelemassa. Ja alla olevasta kuvasta näettekin miltä siellä talvella näyttää.

Tuolla suojassa voi käydä pulahtamassa avantoon~ Jake kävi, mie en uskaltanut :D

Ulkoilun jälkeen levähdettiin jonkin aikaa ja sen jälkeen oli suuntana kylpylä! Eniten tykkäsin ulkoaltaasta ja höyrysaunasta. Ulkoaltaassa oli niin ihanaa olla kun se oli niin ihanan lämmintä se vesi ja höyrysaunassa nyt vain oli ihanaa.

Illemmalla sitten mentiin syömään Bomba-talolle ja tällä kertaa otettiin kolmen ruokalajin menu listalta. Menu sisälsi alkuun kermaisen lohikeiton, pääruuaksi possupiffi kurkku-sipuli-smetanakastikkeella ja lohkoperunoilla sekä kasviksilla ja jälkkäriksi oli mustikkakukkoa vaniljakastikkeella.

Herkullista oli.

Illallisen jälkeen saatiinkin sitten yksityiskierros Bomba-talossa ja kuultiin Bomban historiasta juttua. Bomba-talolla on siis joka maanantai opas kertomassa halukkaille Bomba-talosta ja me oltiin ainoita jotka halus kuulla siitä. Oli kyllä kiva kierros ja jätiinpä kierroksen jälkeen vielä oppaan kanssa puhumaan ihan muistakin asioista. Kierros alkoi seitsemältä ja olikohan kello vähä vajaa yhdeksän kun lopeteltiin :D Suunnattiinkin sitten suoraan sen jälkeen hotelliin ja huoneeseen.

Tiistaina sitten aamupalan jälkeen laitettiin tavarat kasaan, luovutettiin huone ja lähdettiin kohti kotia. Ja sää oli mitä mahtavin ajella ja taas saatiin ajella ihan rauhassa. Pari kertaa matkan aikana pysähdyttiin ja yksi paikoista oli Kahvila Ihme Valtatie 22 varrella hieman ennen Vaala. Ihan kiva taukopaikka ja suosittelen kyllä muillekin siellä käyntiä jos ajelee pitkin kakskakkosta.

Kotimatkalla. Aurinkolasit Espirit, huppari H&M ja huivi Varustelekasta

Toi miniloma oli kyllä aivan ihana irtiotto arjesta. Ollaan jo mietitty seuraavaa reissua, mutta jos seuraavalla kertaa hieman lähemmäs.