13. maaliskuuta 2013

Näin minä syön

Tänään ajattelin hieman kertoilla mun ruokailutottumuksista ja ruokavaliosta.

En noudata mitään tiettyä "muotiruokavaliota", vaan menen sen mukaan mikä tuntuu itselle hyvältä ja parhaalta. Yritän kuitenkin vältellä turhia hiilareita, mutta en ole hiilareista kuitenkaan täysin kieltäytynyt. Olen vaan vaihtanut vaaleat hötöt täysjyväsiin viljoihin ja katson muutenkin hieman tarkemmin mistä ne hiilarit tulee. Proteiineja pyrin saamaan päivän aikana tarpeeksi, varsinkin nyt kun Sats tuli mukaan kuvioihin. Proteiinit hommaan eläinkunnan tuotteista(lihat, maito, kananmunat, ...) sekä lisäksi proteiinijauheista.

Tämän päivän aamupala: Teetä sekä kreikkalaista jukrua protskujauheen ja mustikoiden kera

Mitä tulee mun päivärytmiin ruokailujen suhteen niin kaava on aikalailla seuraavanlainen:

  • Aamupalan pyrin syömään alle tunnin päästä heräämisestä ja se on joko
    • kreikkalaista jogurttia johon sekoitan maustamatonta proteiinijauhetta, marjoja (mansikoita tai mustikoita, riippuen kumpia sulana) tai mysliä ja hieman hunajaa sekä siihen kaveriksi kupillinen teetä jossa loraus kahvikermaa
    • tai
    • paistettu kananmuna/munakokkelia ja pekonia
  • Puolilta päivin syön kevyen lounaan, joka vähän vaihtelee päivittäin. Välillä jotain kasviskeittoa, välillä salaattia, riippuen ihan siitä mitä aineksia löytyy kaapeista tai jos olen kaupungilla, että missä käyn syömässä
  • Iltapäivällä kun Jake tulee töistä kotiin, tehdään sitten päivän pääruoka ja se sitten sisältää yleensä protskun lähteen sekä lisukkeena kasviksia, salaattia, .. joskus jopa jotain hiilariakin, kuten esim. täysjyväspagettia.
  • Seuraavan kerran sitten syönkin iltapalan ja se on yleensä kreikkalaista jogurttia ja marjoja tai mysliä.

Kasviksia menossa uuniin, sekä esimerkkejä erilaisista ruoka-annoksia joita tulee syötyä

Noiden lisäksi treenipäivinä lisään protskun saantia niin, että teen protskumaidon, eli maitoa johon sekoitan proteiinijauhetta ja pari teelusikallista intiaanisokeria antamaan hieman makua.

Sitten mitä tulee herkutteluun, niin mie herkuttelen marjoilla, hedelmillä, pähkinöillä, .. Karkit ja suklaa on jääny sen verran hyvin pois mun elämästä, että ei mulla niitä tee enää mieli läheskään yhtä usein kuin ennen. SIlloin joskus kun saatoin syödä esimerkiksi suklaalevy/viikko, niin nyt se on paremminkin suklaalevy/2kk ja silloinkin suklaa on vähintään 70% tummaa suklaata. Välillä toki tulee sitten herkuteltua erinäisillä leipomuksilla, mutta nekin pyrin pitämään minimissä.

Ja ei tule unohtaa myöskään sitä, että vettä tulee juotua pitkin päivää ja pyrin juomaan ainakin 2 litraa päivässä.

2 kommenttia:

  1. Tämähän kuulostaa ihan mun ruokavaliolta, ja hyvin toimii ilmeisesti? Onko painon hallinta vai painonpudotus meneillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pudotusta, nyt ja ikuisesti :D Tai ainakin siihen saakka, että paino normaalipainon rajoissa.

      Poista

Kommentit tervetulleita. Muistathan kuitenkin, että jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin silloin voi hyvin olla myös hiljaa. :)

Sanavahvistus käytössä kaikissa kommenteissa ja yli 28 päivää vanhoissa teksteissä kommentit tulevat näkyviin heti kun olen ne hyväksynyt.