19. lokakuuta 2014

Hyvinvointi ja sen parantaminen

Saimme jokin aika sitten koulussa tehtäväksi tehdä itsellemme (työ)hyvinvointisuunnitelma. Meidän tuli miettiä terveyden, liikkumisen, ravinnon, opiskelun, levon ja perhe-/ihmissuhteiden kautta omaa hyvinvointiamme ja tehdä jokaiselle osa-alueelle tavoitteita. Meidän tuli palauttaa suunnitelma opettajalle ja koska sain hyvän palautteen omastani, ajattelin jakaa sen kanssanne.

Oma (työ)hyvinvointisuunnitelmani


Terveys

Tällä hetkellä tunnen itseni terveeksi. Vaikka ylipainoa on enemmän kuin tarpeeksi, niin en koe itseäni siltikään sairaaksi. Suvusta kyllä löytyy kaikki mahdolliset sairaudet, on diabetesta, korkeaa kolesterolia, verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Olen kuitenkin siinä onnellisessa asemassa, että itseäni ei nuo sairaudet vielä ainakaan ole päässyt vaivaamaan.

Tavoitteet
  • Liikunnan lisääminen
  • Ruokailutottumusten muuttaminen
  • Laihduttaminen!

Liikkuminen

Tällä hetkellä liikkuminen on enimmäkseen vain hyötyliikuntaa ja sekin aika minimissä. Kävely bussipysäkille että pääsee kulkemaan kodin ja koulun väliä. Aina kun mahdollista, eli olen yksin lähdössä jonnekin, pyöräilen tai kävelen kauppaan, kavereiden luokse, .. mutta sitä tapahtuu valitettavan harvoin.

Vielä viime keväänä kävin kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla SATSilla, mutta siinä vaiheessa kun SATSin tilalle tuli Fressi, lopetin jäsenyyden. Olen kuitenkin miettinyt, että lähtisin nyt taas jollekin salille. Pitäisi vain jostain löytää sellainen sali, jossa hinnat eivät olisi kovin kamalat, ja aikataulullisesti ryhmäliikuntatunnit sopisivat päivän kulkuun. Ja toki sellainen, minne olisi helppo kulkea, ettei käynnit jäisi vähiin koska vaikea mennä.

Tavoitteet
  • Kuntosalille, hop!
  • Onko se aina pakko bussilla kulkea koulussa? Miten jos aloittaisin pyöräilyn?
  • Tai mitä jos alkaisin heräämään vähän aikaisemmin ja tekisin noin 30 minuutin kävelylenkin? Esim. 3 kertaa viikossa?

Ravinto

Arkisin syön 5-6 kertaa päivässä. Aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Aamun välipala riippuu siitä, että muistanko sen ottaa mukaan. Pyrin pitämään aterioiden välin suhteellisen lyhyenä, mielellään alle 4 tuntia mutta kuitenkin vähintään 2 tuntia.

Viikonloppuna ateriarytmi onkin sitten ihan eri, johtuen siitä että tulee nukuttua pidempään ja ei huomaa niin helposti ajan kulua. Syön kuitenkin aina aamupalan, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan, sekä tarpeen mukaan pienen välipalan.

Ravinnon pyrin pitämään monipuolisena. Hiilihydraattilähteinä juuresten, kasvisten ja vihannesten lisäksi otan täysjyväisenä pastana, kaurapuurona, ja jos syön leipää, on se pääsääntöisesti joko itsetehtyä tai ruisleipää. Suosin lähellä tuotettua ruokaa ja pyrin myös mahdollisuuksien mukaan ostamaan ruuan luomuna. Eineksiä välttelen niin paljon kuin mahdollista, joskus niitä kuitenkin tulee ostettua (maksalaatikko, pinaattikeitto).

Tavoitteet
  • Vähentää rasvaa (vaikka voita ja kermaa ei kyllä mikään voita ruuan teossa)
  • Muistaa ottaa se aamun välipala mukaan
  • Muistaa pitää ateriarytmi myös viikonloppuna aisoissa


© Kim / Arthlete

Opiskelu

Opiskeluun käytän päivittäin aikaa noin 8-9 tuntia, joista koulussa 7. Etäpäivinä opiskelu jakaantuu helpommin useampaan osaan ja saatan käyttää opiskeluun aamulla 3 tuntia, parin tunnin tauko ja iltapäivällä tunnin tai kaksi. Toki riippuu paljon myös siitä, millaisen tehtävän olemme saaneet etäpäivälle, että kauanko vietän aikaa opiskelujen parissa silloin. Pahimmassa tapauksessa saatan myös venyttää etäpäivän koko viikonlopun kestäväksi, pitäen todella pitkiä taukoja välillä.

Tavoitteet
  • Etäpäivä on etäpäivä, ei etäviikonloppu
  • Pyrin minimoimaan etäpäivinä kaikki häiriötekijät, esim. en poistu kotoa ennen kuin kouluhommat tehtynä, lounas sellainen jonka tekemiseen ei mene kauan


Lepo

Nukun arkiöisin 7-8 tuntia, viikonloppuisin helposti jopa 10 tuntia. Arkisin opiskeltuani riittävästi lepään sohvalla, katselen televisiota, luen kirjaa, neulon, kuuntelen musiikkia. Arkisin pyrin menemään sänkyyn viimeistään kymmeneltä ja luettuani hetken kirjaa, alan nukkumaan. Herään koulupäivinä 6.15. Päiviin sisältyy siis todella paljon lepäämistä.

Tavoitteet
  • Nukkumaan viimeistään klo 22.30, jolloin saan nukkua 7,5 tuntia (uni jakaantuu 1,5 tunnin sykleihin → en herää kesken unen)
  • Osan lepoajasta voisin hyvittää liikkumiselle

Perhe/ihmissuhteet

Pyhitän osan vapaa-ajastani pitääkseni huolta ihmissuhteista. Asun tällä hetkellä kaksin mieheni kanssa, joten hänelle tulee pyhitettyä suurin osa. Muista ihmissuhteista pidän huolta puhelimitse, käymällä kylässä, tapaamalla kaupungilla, Internetin välityksellä ja toki koulussa/töissä.

Tähän kohtaan en keksi mitään tavoitteita, sillä mielestäni tässä ei ole mitään parannettavaa.


Nyt tuo suunnitelma pitäisi vain ottaa käyttöön. Oletteko te tehneet itsellenne hyvinvointisuunnitelmaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit tervetulleita. Muistathan kuitenkin, että jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin silloin voi hyvin olla myös hiljaa. :)

Sanavahvistus käytössä kaikissa kommenteissa ja yli 28 päivää vanhoissa teksteissä kommentit tulevat näkyviin heti kun olen ne hyväksynyt.