7. elokuuta 2011

Ciao!

Nyt on palattu kotiin Italiasta ja muutama päivä levättykin sen jälkeen, joten ajattelin että nyt voisi olla hyvä aika kirjoittaa raporttia matkasta.

Menomatka sujui todella mukavasti, mitä nyt venailut lentokentillä ei ollu mitään mukavaa. Oulun lentokentäl check-in tehtiin tiskillä, mutta Helsinki-Vantaalla tuli tutustuttua check-in automaagiin. Hieman piti ihmetellä että mitenkäs se toimii, mutta onneksi siinä kuitenkin oli jonkin sortin ohjeita välillä, niin onnistui check-inin teko. Lennot meni muuten hyvin, mutta Amsterdam-Torino välillä hieman pelotti, että pysyykö kone ilmassa :D Kone oli mallia sardiinipurkki ja se nitis ja natis. Sit jotenkin omituisesti joku ötökkä oli päässyt kahden tiiviin ikkunalasin väliin! Ei oikein enää vakuuttanu se ikkunoiden tiiviys.. Mutta pääsinpä kuitenkin sen lennon aikana ihastelemaan Alppeja! Teki kyllä Alpit suuren vaikutuksen tähän tyttöön. Sitten vielä kun aurinko oli just silloo laskemassa, niin näky oli aivan mahtava..

Torinossa oltiin n.20 minsaa etuajassa ja mentiinki siinä sitten heti Hertzin luukulle hakemaan auto. Saatiin aivan upea Lancia Ypsilon 1.2l moottorilla varustettuna. Sillä oli kyllä niin ihana ajaa kun kiihtykin niin nopeasti. *nostaa sarkasmikortin esiin* Oikeesti se oli kyl ihan kaamee kippo, mut kyllähän se meitä kiltisti kuljetti sinne minne haluttiinki. Pahempaa ku toi auto oli Italian liikennekulttuuri. Italialaiset ei osannu käyttää vilkkuja, ei tienny mitä meinaa turvaväli, nopeusrajotuksiakaan siel ei noudatettu vaan 30km/h alueellakin ajettiin satasta, jne. Auton parkkeerauskin oli kyl mielenkiintosta italialaisilla. Jos ei löytyny vapaata parkkia, ni sitten hätävilkut vaan päälle, jos jakso, ja auto jätettiin vaikka keskelle kulkuväylää. Ja tohon liikennekulttuuriinha me päästiin tutustumaan jo heti ensimmäisen autoreissun aikana, eli kun ajettiin Torinosta Sommariva Pernoon. Keskellä yötä, pilkkopimeessä. Meinas tulla jännäkakka muutaman kerran sen reissun aikaan. Ja ilman navigaattoria ei oltas varmaan vieläkään päästy perille :D Siitä oli kyllä hyvä apu, nimittäin risteykset oli tyyliä "kun lähdet oikealle pääset seuraaviin kymmeniin paikkoihin, kun lähdet vasemmalle pääset muutamaan paikaan tai jos jatkat suoraan pääset ehkä jonnekin". Päästiin kuitenki tosiaan hengissä sit perille Jaken tädin luokse ja melkein heti sit olikin aika mennä nukkumaan pitkän päivän päätteeksi.

Perjantai oli lepäämispäivä, mutta lauantaina lähdettiin ihastelemaan Barolon kylää ja linnaa. Barolo on tunnettu viinistään ja siellä sit katsoi minne katsoi niin näkyi viinitarhoja. Barolon linnakin oli tehty viinimuseoksi, jossa pääsi tutustumaan viinin historiaan ja sen tekemiseen. Barolossa syötiin myös ensimmäiset jäätelöannokset, mie otin sitruunaa ja mansikkaa ja Jake pelkkää sitruunaa. Sitruuna oli kyllä oikein nom! Sunnuntaina lähdettiin käymään Bossolascossa, joka oli myös todella kauniiden maisemien ympäröimä ja sielläkin päästiin maistelemaan jäätelöitä. Siellä mun suosikiksi nousi minttu. Baroloon ajettiin itse mutta Bossolascoon mentiin Jaken tädin miehen kuskaamana. Molemmilla reissuilla mukana oli myös perheen vanhin tytär. Maanantai oli taas lepopäivä mutta tiistaina mentiin käymään Racconigin linnassa, joka oli yksi Savoyn kuninkaallisen suvun kesäasunnoista ja yksi Unescon maailmanperintö kohteista. Sinne meidän tulkiksi lähti Jaken tädin molemmat tytöt. Siellä oli myös hyötyä siitä, että näytän ikäistäni nuoremmalta. Alle 18-vuotiailla oli nimittäin ilmainen pääsy tutustumaan linnaan. Kyllähän se hieman kun kuitenkin päivää vajaa 28-vuotiaana menee niin tuntuu pahalta kun luullaan 10 vuotta, ellei enemmänkin, nuoremmaksi kuin on. Oh well, that's life..

Barolon linnan sisäänkäynti

Maisemaa Barolossa.. ja minä makkaroideni kera :P

Racconigin linna

Keskiviikkona mun synttäreiden kunniaksi lähdettiin käymään Torinossa. Jätettiin auto kävelymatkan päähän keskustasta ja sitten tassuteltiin ensimmäisenä Museo Egizioon. Se oli kyllä omalla tavallaan mielenkiintoinen kokemus kun ei ole aikaisemmin päässyt kokemaan tuollasta museota. Mutta toisaalta se oli myös pettymys. Jotenkin odotti että se ois ollu mahtavampi museo, yms. kun kuitenkin Kairon museon jälkeen suurin Egyptiin erikoistunut museo, mutta ei. Mutta onpahan tullut käytyä. Egiziosta lähdettiin suuntaamaan katsomaan Duomoa, mutta sitä ennen "törmättiin" Palazzo Realeen ja Palazzo Madameen, jotka molemmat toki kuuluivat Savoyn kuninkaalliselle suvulle ja Unescon kohteisiin. Kumpaankaan ei kuitenkaan menty sisälle. Duomossa olisi ollut mukava käydä sisällä, mutta se oli ilmeisestikin remontissa niin ei päässyt. Mutta tulipahan sentään nähtyä sekin ulkopuolelta. Eikä ollu edes mikään hieno. Oulun Tuomiokirkkokin on hienompi. Duomolta sitten lähdettiin kävelemään takaisin autolle ja otettiin suunnaksi Sommariva Perno.

Museo Egiziossa sfinskin vieressä

Loppuaika menikin sitten ihan Sommarivassa. Parina päivänä käytiin ihastelemassa keskustaa ja niistä toisena päivänä käytiin myös syömässä jäätelöä. Sommarivassa parasta jäätelöä oli suklaa ja pistaasi. Lauantaista tuli ehkä mun suosikkipäivä koko Italiassa olo ajasta. Puolilta päivin Jaken tädin miehen sukulaisia tuli kylään ja syötiin yhdessä lounasta pihalla. Sen jälkeen kun sukulaiset lähti, alettiin valmistautumaan iltaa varten, eli pizzan tekoon! Pihalla oleva uuni siis lämpiämään, pizzataikina valmistumaan, päällysteet valmiiksi, ... Seitsemän aikaan sitten alkoikin tulemaan lisää ihmisiä paikalle ja ensimmäiset pizzat saatiin uuniin. Syöjiä oli noin 15 ja pizzoja tehtiin sama määrä. Oli kyllä hyvää pizzaa! Nom! Tulipahan opittua että miten kunnollinen pizza tehdään.

Om nom nom...

Sunnuntai meni ihan totaalisesti laiskotellessa. Maanantaina sitten olikin pakkauspäivä ja tiistaina alkoi paluumatka Suomeen.

Tiistaina herättiin 7 aikaan, 9 aikaan syötiin ja 10 aikaan lähdettiin kohti Torinon kenttää. Oltiin kentällä joskus 12 aikaan ja ekkana tietenkin palautettiin auto. Sitten tekemään check-in automaatille ja odottamaan että kello ois 14 jolloin pääsee jättämään matkalaukut kuljetettavaksi. Lento Torinosta Pariisiin lähti ajallaan ja oltiin myös ajallaan Pariisissa. Pariisissa jäi noin tunti aikaa ennen ku lento Helsinkiin lähti ja ajattelin että olisin kierrellyt eri kaupoissa sen aikaa. Pffft.. ainoostaan yksi kauppa oli auki ja siellä myytiin vaan karkkia, viinaa ja tuoksuja/hajuja. Toki muissa terminaaleissa olisi saattanut olla enemmänkin kauppoja missä käydä, mutta en tiedä miten niihin muihin terminaaleihin olisi päässyt järkevästi. Ja kun aikaakin oli kuitenkin rajoitetusti, niin en viitsinyt lähteä seikkailemaan. Helsingin lento lähti noin 20 minuuttia myöhässä, mutta oltiin kuitenkin ihan ajallaan Helsingissä. Helsingissä sitten odottelemaan ensin matkatavarat ja sen jälkeen tekemään check-in Helsinki-Oulu välille. Päätettiinkin, että otetaan Norwegianin lento niin päästään nopeammin kotiin. Lento Ouluun lähti 7 ja matkatavarat pääsi luovuttamaan vasta 5 aikaan, joten 6 tuntia tuli istuttua/nuokuttua kentällä ennen kuin pääsi edes turvatarkastukseen. Mukavaahan olisi ollut jos olisi voinut nukkua siinä, mutta eipä sihen oikein ollut mahdollisuutta kun ympärillä metelöi tuulipukukansa joka oli lähdössä Turkkiin. Lentokoneessa sitten kuitenkin onnistuin torkkumaan ja en ollut ihan niin pihalla maailman asioista kun päästiin Ouluun. Ja siinä vaiheessa kun kone oli Oulussa, olin valvonut vuorokauden. Kotiin kun pääsi niin ensimmäisenä tuli käytyä suihkussa. Koitettiin myös Jaken kanssa olla reippaita ja olla menemättä nukkumaan, mutta kyllähän se sitten puolilta päivin oli pakko mennä päikkäreille ja nukuttiinki pari tuntia. Sitten jaksoikin valvoa iltaan ja ei kyllä illallakaan tarvinnut unta kauaa houkutella.

Tuossa nyt oli suurinpiirtein kerrottuna se, miten lomamme vietettiin. Jotain asioita kuitenkin jätin tuosta pois, mutta kerronpa ne nytten.

Sommariva Perno oli todella kaunis pieni kaupunki. Näkymät majapaikasta olivat mahtavat, viinitarhoja kaikkialla. Majapaikan puutarhasta sai tuoreita tomaatteja, kesäkurpitsaa, omenoita, persikoita, viikunoita, luumuja, pähkinöitä sekä tietenkin viinirypäleitä jotka tosin eivät olleet kovin hyviä syömistä ajatellen. Majapaikassa oli myös ihania kissoja <3 Emokisu ja 4 pentua sekä naapurin kissa. Pennut oli puolivillejä, mutta tulivat kyllä lähelle jos oli ruokaa tarjolla. Ja ne oli ihania! Oisin voinu ottaa ne kaikki itelle.

Täplä

Mörkö, Kinuski ja Kerma

Ruokakin oli todella hyvää, vaikka se olikin aika pastapainotteista. Mutta jokaisen ruuan lisänä oli tarjolla myös herkullisia tomaatteja ja mozzarellaa ja salamia. Ja tomaatit oli kyllä paljon parempia kuin Suomessa myytävät tomaatit. Niiden kahden lajikkeen nimeä en muista, mutta yksi oli Bull's heart ja siltä se kyllä näyttikin. Iso ja mehevä sydämen muotoinen. Ravintoloiden ruokia ei tullut syötyä, joten niistä en osaa mitään sanoa.

Näitä tomaatteja Suomeenkin, kiitos!

Kielitaito italialaisilla on aika rajoittunut, eivät oikein halunneet puhua englantia. Onneksi kuitenkin selvittiin elekielellä ja aika usein Jaken täti tai tytöt olivat mukana ja he tarvittaessa tulkkasivat. Ainoat jotka italialaisista asiakaspalvelijoista osasivat puhua englantia olivat Barolon linnan infossa, Torinon lentokentän lähellä olevalla bensiksellä ja kun palautettiin auto Hertzille.