20. helmikuuta 2013

Kroppa kuntoon!

Olen jo pidemmän aikaan miettinyt, että miten alkaisin pitämään ihan aikuisten oikeasti kunnostani huolta.

Viime kesänä hommattu PS3 My Fitness Coach Club-peli on tietenkin ollut oivana apuna tässä, mutta se ei oikein tarjoa tarpeeksi tällaiselle aloittelijalle. Melkein kaikki sen treenit jotka on suunnattu ns. aloittelijoille toistavat samaa kaavaa/ohjelmaa ja sitten jos menee vähänkään vaikeammalle tasolle, on puoli kuollut jo ennen kuin on ensimmäiset kymmenen sekuntia kulunut harjoitusta. Tokihan joissain liikkeissä se toisto on ihan hyväksi, mutta kun oikeesti kaikki ne harjotukset minkä jälkeen en ole puoli kuollut toistaa samaa kaavaa, niin ei sitä kauaa jaksa. Varsinkin kun se musiikki siinä taustalla on ihan kamalaa :D Ja ne liikkeet on sitä, että tehdään askelluksia eri tavalla oikealle ja vasemmalle, eteen ja taakse. Välillä kädetkin pääsee tekemään erilaisia liikkeitä ja jos oikein onnekas on, niin pääsee myös hyppimään. \:D/

Lenkkeilyn alotan heti ensi viikolla kun oon päivät yksin. Jakesta en saa kuitenkaan seuraa lenkeille, niin sen takia päiväsaikaan käyn mieluummin lenkillä kuin illalla. Ja nyt kun Jake on ollut lomalla kotona, niin ei vain ole tullut lähdettyä lenkille just tuon takia kun Jake nyt ei oo kovin kannustava. Mutta eiköhän sitä kannustusta ala jossain vaiheessa tulemaan kun huomaa mun voivan paremmin.

Lenkkeilyn lisäksi oon miettiny, että voisin myös alkaa käymään salilla. Olenkin katsellut eri salivaihtoehtoja ja miettinyt mikä niistä ois paras. Harmi vaan kun melkein kaikissa on joko iso liittymismaksu tai iso vuosimaksu ja lisäksi vielä pitäisi maksaa kuukausittain useampi kymppi että saisi käyttää salin palveluita. Ja pahimmassa tapauksessa jäsenyys on jatkuva ja vaikka et käyttäisikään salin palveluita, tulee kk-maksu maksaa.. Joitakin tuo saattaa tsempatakin siihen, että siellä salilla tulee käytyä kun pakko maksaa, mutta mua se varmaankin vain ahistais ja alkais vaan tuntumaan pakkopullalta ja lopulta huomaisin maksavani siitä kun makaan kotona sohvalla.

Sitten on toki olemassa myös kaupungin liikuntapaikkojen kuntosalit. Työttömälle 2,5 euroa kerta tai 20 euroa 10 kertaa. Se nyt ei olisi mikään paha. Mutta sitten taas onko näillä kaupungin liikuntapaikoilla ketään kertomassa miten mitäkin laitetta käytetään ja mikä olisi just mulle se hyvä kunto-ohjelma, että läski alkais sulamaan ja tilalle tulis lihaksia? Tossa mielessä siis noi ns. kaupalliset kuntosalit oiskin hyvät kun siellä sais opastusta, mutta sitten taas ne maksut. Eäh.

Noni, nyt sit joku kuntosalijäsentyyppi vois vaikka lukea tämän ja lahjottaa mulle vaikka parin kuukauden jäsenyyden ja mie voisin vastalahjaksi sitten kertoilla omia kokemuksia salista jne.. :D

6 kommenttia:

  1. Ruokavalio on myös tosi tärkeessä roolissa jos meinaat painoa pudottaa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruokavalio onkin mulla se ykkönen mitä painon pudotukseen tulee, tuon liikunnan tarkoitus on olla tukemassa laihtumista.

      Poista
  2. Jep nuo ruokavalio ja liikuntahommat kulkevat niin käsi kädessä. Omalla kohdallani on huomannut, että jos en liikkuisi säännöllisesti, alan pian lepsuilemaan ruokahommienkin kanssa. Kun on liikunnan suhteen hyvä "flow", niin tulee kiinnitettyä ruokapuoleenkin enemmän huomiota että saa tarvittavat ravintoaineet mitä keho tarvitsee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Ja hiilarihötöllä ei niitä saa :D Meillähä on miehen kanssa ruokavaliona ns. vhh/hiilihydraattitietoinen ja runsasproteiininen ja herkutkin jääny aika hyvin pois, eli ei ainakaan pitäisi siitä olla kiinni. Toki pitäisi joitain kohtia siinä ruokavaliossa vielä muokkailla, mutta kaikki aikanaan.

      Poista
  3. Sitä täytyy varmaan ensin löytää se mielekäs liikkumisen muoto.
    Ensin itse innostuin tanssipelistä opiskelukaverin luona ja hommasin sen itselleni.
    Sitten kun vielä opiskelin, niin hommasin 18krt spinning-kortin (yliopistolaisille oli se tunti kerran viikossa) ja tunnit oli Satsilla.
    Ekalla kerralla oikeesti pelkäsin, että mä kuolen ja toinen jalka tuli niin kipeeksi etten kävelemään pystynyt, mutta niin vaan sitä toipui seuraavaan kertaan ja joka kerran jälkeen jaksoi enempi ja enempi :).
    Sittenhän mä hurahdin tuohon täysin ja kun pari kaveria oli Satsin jäseninä, niin ne suositteli liittymään, kun sain tuon spinning-kortin käytettyä.
    Mulle kyllä sopii kaikista parhaiten ryhmäliikunnat, sali-puolella en oo ehtinyt käydä kuin muutaman kerran, vaikka lihasvoimaa pitäisi myös kaiken aerobisen jumppailun lisäksi saaha :).

    Ja sinnikkäästi vaan kokeile siinä PS3-pelissä niitä vaativampiakin tasoja, kyllä se kunto vaan kasvaa kerta kerran jälkeen ja jaksat joka kerta enempi ja enempi. Se onnistumisen tunne on sitten tosi mahtava :).
    Kävelykin on hyvä liikkumismuoto ensi alkuun, samoin pyöräily. Kohta tuleekin kesä, niin pääsee taas itsekin pyörän selkään \o/.

    Onhan nuo kuntokeskusten jäsenmaksut korkeita (mulla 2 vuoden sopimus tällä hetkellä ja 65e/kk), mutta itse kuulun tuohon porukkaan, että se motivoi sitten käymään säännöllisesti.
    Ootko katsellut Pyrinnön jumppia? Erilaisia ryhmäliikuntoja on niillä ainakin urheilutalolla ja ne on halvempia kuin nuo kuntokeskusten hinnat. Tosin oon kuullu, että ne on usein tupaten täynnä ja eivät sääntele, kuinka paljon ihmisiä mahtuu sinne jumppaamaan.
    En tosin tiedä, onko siellä kuntosali millainen...
    Mutta kyllä sinäkin löydät sen sopivan liikuntamuodon :). Tsemppiä projektiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä mie aattelin niitä vaativampiakin juttuja tossa pelissä kokeilla. Pitäs vaan saada paremmat musiikit, niin sekin varmaan innostais enemmän sitä pelaamaan. Ts. mun pitäs siirtää PS3:lle musiikkia ja sitten luoda sitä kautta soittolista, vaan ei oo tullu tehtyä kun ei oikein oo mitään musiikkia mitä siirrellä treenimusaksi.

      Ryhmäliikuntaa ois kyl kans kiva kokeilla, mutta siinä vaiheessa joko salikortin hinta nousis ihan älyttömästi tai jos ottais päiväajan jäsenyyden, niin silloo ei oo paljoo mitään ryhmäliikuntatunteja tarjolla. SATSilla ois kyl kivan hintanen se päiväajanjäsenyys, alle 40 euroa vaikka ei oiskaa sitoutuneena.

      Oon miettiny myös noita Pyrinnön jumppia, mutta niissä ne jumpat tapahtuu semmoseen kellonaikaan, että mulle ei oo sopiva. Nyt kun työttömänä niin mieluiten päiväsaikaan just ajoittaisin kaiken liikkumisen ja Pyrinnöllä suurin osa on iltaisin.

      Mutta nyt alkuun kuitenkin ajattelin että kävelyllä ja pienellä kotikuntoilulla alottelen ja sitten kun niillä saanut jotain tuloksia mahdollisesti, niin sitten alan vakavammin miettimään tuota kuntosalia ja ryhmäliikuntoja.

      Poista

Kommentit tervetulleita. Muistathan kuitenkin, että jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin silloin voi hyvin olla myös hiljaa. :)

Sanavahvistus käytössä kaikissa kommenteissa ja yli 28 päivää vanhoissa teksteissä kommentit tulevat näkyviin heti kun olen ne hyväksynyt.